Tips
U bent altijd welkom bij ons, maar er zijn genoeg kleine dingetjes die u makkelijk thuis kunt doen om reparatiekosten te voorkomen.
Doe-het-zelf
Natuurlijk wilt u uw fiets of e-bike zo lang mogelijk in goede staat houden. Wij hebben wat algemene tips verzameld waarmee u uw stalen ros zo goed mogelijk kunt onderhouden.
Let wel! Zelfs als u elke tip tot op de letter opvolgt, zijn er altijd dingen die u beter aan de professional kunt overlaten.
Ook als u twijfelt over hoe u het moet aanpakken of als u niet de juiste gereedschappen in huis heeft: voorkom onnodige schade en reparatiekosten en kom even langs. Ons deskundig advies is kosteloos.
Zonder accu is uw E-Bike geen E-Bike, maar een fiets. Een accu kan beschadigen als er niet zorgvuldig mee wordt omgegaan. De accu kan dan “lui” worden waardoor hij eerder leeg is. Ook kan de kwaliteit achteruit gaan, zodat hij minder kracht heeft, of harder werken om evenveel kracht te geven. Dit alles kan uiteindelijk leiden tot een kapotte accu die helemaal niks meer doet. Een accu die kapot is gegaan door onzorgvuldig of onjuist gebruik, kunnen we vaak ook niet meer repareren en moet vervangen worden.
Opladen en ontladen
- Fiets uw accu nooit volledig leeg. Laad uw accu op voor deze volledig leeg is.
- Hetzelfde geldt voor het omgekeerde: haal u accu niet zomaar van de lader als deze nog niet volledig opgeladen is.
- Zorg dat de accu niet langer dan 24 uur leeg is. Dit kan de accu beschadigen, waardoor deze onbruikbaar wordt.
- Het is slecht voor uw elektrische fiets als deze te lang stilstaat. Om de accu actief te houden, raden we het aan om af en toe even op de fiets te rijden in een periode waarin u de fiets (bijna) niet gebruikt. Laad in zo’n periode de accu minimaal één keer per maand op.
- Het lijkt aanlokkelijk om uw fiets na elke fietstocht op te laden of hem op te laden als de accu half leeg is. We snappen dat u bang bent dat u tijdens uw fietsrit zonder stroom komt te staan, maar voor de kwaliteit en levensduur van uw fietsaccu raden wij het u zeer zeker af.
- Uw accu mag niet voortdurend aan de oplader liggen, ook een druppellader is slecht voor de accu.
Temperatuur
- Bewaar en laad de accu zo veel mogelijk op kamer temperatuur. Uw accu werkt het best en gaat het langst mee bij temperaturen tussen de 15 en 25 graden.
- Laat uw fiets dus niet te lang in de volle zon staan en zorg dat u uw accu niet oplaadt terwijl deze in de zon ligt. Met warm weer kan de accu oververhit raken. De accu schakelt zich dan uit en gaat pas weer aan als hij voldoende afgekoeld is.
- Neem ook uw accu mee naar binnen als de temperatuur buiten onder de 15 graden komt. Dit geldt ook als u uw fiets in de schuur heeft staan. Laad uw accu ook niet op bij dergelijke temperaturen
- Als u gaat fietsen bij temperaturen onder het vriespunt, zult u beduidend minder kunt fietsen op een volle accu.
- Een accu is alleen spatwaterdicht. Als uw fiets incl. accu enkele uren in de volle regen staat, bestaat er een kans op kortsluiting als er water in de accu komt. Zet uw fiets dus altijd droog onder een afdakje, een schuur of iets van gelijke strekking.
Behalve dat het zwaarder is om te fietsen met zachte banden, zijn zachte banden of te harde banden slecht voor de kwaliteit van de band of het wiel. Bij e-bikes kan dit ook de motor of de accu beschadigen. Deze moeten immers ook harder werken om vooruit te komen en de accu zal eerder leeg zijn
Ook zien we veel fietsers langskomen die te hard een stoeprandje op gestuiterd zijn en schade hebben aan het voorwiel. Een klapband, een slag in het wiel, verbogen spaken, beschadigde veren in de voorvork en zelfs afgebroken voorlampen zijn niet zeldzaam. Met een e-bike is er ook nog het risico op problemen of storingen met het display of de (voorwiel)motor.
- Zorg dat uw wielen voldoende profiel hebben, met name in de herfst en winter, om glijders te voorkomen.
- Pomp uw banden met enige regelmaat op, ongeveer één keer per maand.
- Wacht niet met uw band oppompen tot uw wielen er leeg uitzien, dan bent u eigenlijk al te laat.
- Pomp uw band echter nooit harder op dan nodig is. Een binnenband kan klappen.
- Fiets een stoepje of drempeltje voorzichtig op. Rem voldoende af of nog beter: til het voorwiel de stoeprand op.
Vertrouw niet blind of u de band kunt indrukken met uw vingers (de welbekende knijptest), u kunt het best een fietspomp met drukmeter aanschaffen. Deze zijn niet veel duurder dan een normale fietspomp, maar zorg wel dat deze van fatsoenlijke kwaliteit is, anders is er een kans dat de drukmeter onjuiste waardes afgeeft.
Hoe hard uw banden moeten zijn, is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld waar u de fiets voor wilt gebruiken. Kom langs in de winkel en wij helpen u graag om een goede pomp te vinden en zullen u vanzelfsprekend adviseren over de juiste bandenspanning voor uw fiets.
Roest en slijtage kunnen uw fiets of e-bike lelijk beschadigen en kunnen leiden tot hogere kosten bij onderhoud en schoonmaak. Als u uw fiets schoonhoudt blijft deze niet alleen langer mooi, maar u verlengt hiermee ook de levensduur van uw fiets. Roestplekken zijn niet alleen lelijk om te zien, maar roest tast ook de bewegende onderdelen aan, waardoor deze niet meer soepel bewegen.
Door uw fiets niet in de regen te laten staan en af en toe een afspoelbeurt met de tuinslang te geven, komt u natuurlijk wel een eind. Het is echter het best om met een sopje en een sponsje de fiets goed schoon te maken. Vraag onze medewerkers om advies voor een optimale reiniging en het beste schoonmaakproduct.
- Maak alle onderdelen van uw fiets regelmatig schoon. Gebruik hier geen harde ontvetter voor en het best is om een product te gebruiken dat speciaal is om uw e-bike schoon te maken.
- Bij sneeuw of wanneer er zout gestrooid is, is het belangrijk uw fiets zo snel mogelijk schoon te maken na het fietsen. Het strooizout kan uw fiets namelijk beschadigen. Maak uw fiets eerst schoon met warm water, zodat het zout kan oplossen en droog de fiets vervolgens af met een (zachte) doek.
- Laat uw fiets of e-bike niet langere tijd in de regen staan. Zoals eerder aangegeven is dit slecht voor de accu, maar dit zorgt ook voor roest.
Met een beetje olie op alle bewegende en draaiende onderdelen, kunt u uw fiets in goede conditie houden. Hiermee voorkomt u roest, slijtage en klemmende onderdelen. Vraag onze medewerkers om advies welke olie het best is voor uw fiets.
- Controleer met enige regelmaat uw fiets of alles soepel beweegt en draait.
- Controleer ook of er iets beweegt of draait dat niet hoort te bewegen of draaien.
- Uw fiets hoort normaal gesproken geen geluidjes te maken bij het fietsen. Als u iets hoort piepen of ratelen, kan dit een indicatie zijn dat er iets gesmeerd of vastgedraaid moet worden.
- Sommige delen van uw fiets horen vet te zijn, dus pas op als u uw fiets schoonmaakt met een ontvetter. Controleer na het schoonmaken of u bepaalde onderdelen opnieuw moet invetten.
- Zet uw fiets ondersteboven, zodat u goed bij zelfs de laagste onderdelen kan. Dit maakt het niet alleen makkelijker te zien, maar is ook beter voor uw rug! Daarbij kan de zwaartekracht u dan ook helpen om bij moeilijk bereikbare plekken te komen.
- Als u ergens niet goed bij kunt, kunt u een kwastje gebruiken. U kunt ook gebruik maken van een spray, u kunt er dan sowieso bij, maar u moet er dan wel rekening mee houden dat dit minder nauwkeurig is.
Vergeet ook niet om uw fiets minstens eens per jaar bij ons langs te brengen voor een onderhoudsbeurt.
En ook hier geldt: bij twijfel, kom langs! Het is vervelend als uw onderhoudsbeurt leidt tot een reparatiebeurt.